Věc: Stížnost na české internetové obchody

0 komentářů

Milý český internete, chci podat stížnost na e-shopy a produktové stránky. Nedají se použít na to, k čemu jsou určeny. A totiž, k výběru zboží.

Se ženou se zanedlouho budeme stěhovat do bytu, který si musíme kompletně zařídit. Byli jsme postaveni před jednoduchý problém. Vybrat si vanu. Ta původní v bytě nám nevyhovuje. Dále budeme potřebovat sedací soupravu, postel, stoly a skříně. Prozatím jsme se ale dostali jen k hledání vany a sedačky.

Převážnou většinu věcí co chci koupit, si vybírám na internetu. Najdu si o nich technické  informace, datasheety a přečtu si recenze a zkušenosti uživatelů. Jsem zvyklý něco neustále hledat. Často hledám nějaké elektronické součástky, které se už nevyrábějí, nebo jsou těžko sehnatelné. U starých součástek, nebo japonských tranzistorů jsem si vědom, že musím vynaložit určité úsilí, abych se dopátral.

V případě hledání vany jsem ale čekal jednodušší cestu. Ale nebylo to tak. Chvílemi jsem si myslel, že prožívám něco jako porod. Bylo to dlouhé a nebylo to příjemné. Hledal jsem pravoúhlou, plastovou vanu bílé barvy o běžném rozměru -  délce 190 cm. Vyhledávač mi dal desítky webů, prostřednictvím kterých se dají koupit vany. Nejdříve jsem proklikal výrobce van, které mi našel vyhledávač, abych se podíval na design. Pak jsem chtěl vyfiltrovat vany podle mých kritérií. Přešel jsem tedy na weby, které se zabývají prodejem van. Výrobců van je hodně, každý obchod prodává vany od minimálně pěti výrobců. Výsledek? Většina webů nemá parametrický vyhledávač a k obdelníkovým vanám se dostanu jen z menu: Vany/Obdélníkové vany. V nejhorším případě pak následuje přehled výrobců, kteří vyrábí obdélníkové vany. Každého výrobce je pak potřeba projít zvlášť. Pokud už se dostanu na přehled obdélníkových van, tak je přehled formou stránkování a jediná možnost jak vanu o rozměru 190 cm najít, je projít všechny stránky se zapnutým hledáním ve Firefoxu! Přejít na stránku a skákat po keywordu 190. Absolutně nepoužitelná je možnost třídění, která je na všech webech na všech stránkováních stejná. Třídit dle Ceny či Názvu. Pokud je vana pojmenována jako „KORMORÁN DELUXE 190×95 včetně podpory“, tříděním si nepomůžu. Výrobce mě přece nezajímá, chci najít kandidáty a až poté se rozhodovat, jestli mi výrobce vyhovuje oproti ostatním. Podle ceny si sortuji  USB flash paměť v  PC shopu a ne vanu, takže opět filtr, který se nedá použít. Nakonec jsem musel otrocky stránkovat a udělat si v hlavě takový malý pohled na nabídku van. Získání přehledu na trhu jsem věnoval dohromady asi tři hodiny (během tří večerů) a nebyl jsem příliš spokojený. Měl jsem dojem, že vybírání a nakupování má být radost a ne starost.

Se ženou už máme představu o naší budoucí sedačce. Jednoduchý design, nesmí být příliš subtilní, musí umět nabídnout místo na spaní a ideálně i úložný prostor na lůžkoviny. Nároky na barevnost máme také poměrně zúžené, takže bychom měli mít jednoduchý výběr. Sedací soupravou jsem se začal zabývat sám od sebe. Našel jsem totiž doma katalog Ikey zaměřený jen na sedací nábytek. Chvíli jsem listoval, zorientoval se a byl jsem rád, že vidím i ceny (v tištěných katalozích mi vadí, že nenabízí alespoň orientační ceny – ale od toho máme internet, že?). Měl bych pár kandidátů, ale vzhledem k širokému sortimentu, variabilitě  a více designovým řadám byly fotografie velmi malé. Řekl jsem si, že se podíváme na web Ikey a pěkně si naší novou sedačku vyfiltrujeme J.  Na webu ikea.cz už jsem několikrát byl. Většinou kvůli kontrole skladových zásob u konkrétního výrobku, který jsem někomu vezl autem. Do této chvíle jsem se stránkami neměl zásadní problém. Teď chci ale najít třímístnou sedačku, na které se dá spát a která má uložný prostor. Jdu intuitivně přes menu do: Obývací pokoje/Sedačky a křesla/Rozkládací pohovky. Zarazí mě to, že v kategorii sedačky a křesla jsou kategorie: Látkové pohovky, Kožené pohovky, Rozkládací pohovky, Modulové pohovky, Křesla, Ratanový sedací nábytek, Náhradní potahy. To už nevypadá jako kategorie, ale jako filtrování podle nějakých vlastností. Skvělé. Takže v látkových pohovkách dostanu navíc čtyři stránky pohovek, křesel, polštářků, lenošek, taburetů, podnožek. V kožených pohovkách dostanu to samé v bledě modrém, konkrétně v kůži. „Rozkládací pohovky“ by mohl být filtr přesně pro mě. Dostávám další hromadu zboží, které nějak souvisí s rozkládacími pohovkami a křesly. To znamená hromadu matrací, křesel a úložných prostorů, které mě ale vůbec nezajímají. Sekce modulové pohovky nabízí díly, ze kterých se dají skládat útvary k sezení. Na první pohled na náhledech nevidím, že by se nějak lišily od běžných sedaček. Usuzuji, že tyto moduly nebudou nabízet rozkládací prostor ke spaní, ale nevím to jistě. Filtr křesla nabízí křesla, podnožky, lenošky, atd., které jsem zahlédl i v jiných filtrech. Jediné co zde chybí jsou pohovky a matrace. Začíná se mi trochu nafukovat hlava. Sekci ratanový nábytek a Náhradní potahy logicky přeskakuji, protože hledám pohovku. Ještě zmíním, že v každém filtru jsou nahoře ještě produktové řady (dle Ikea Série), které také mají cosi společného s filtrováním. Například ve filtru Látkové pohovky je nabízena řada KARLSTAD. Ta nabízí látkové pohovky s možností rozkládání a úložného prostoru. Rezignuji a chci si najít řady, které mají něco společného s rozkládáním. Přecházím tedy opět do filtru Rozkládací pohovky a očekávám nabídku řad. Ne, překvapivě řadu KARLSTAD nenacházím. Tudy to nepůjde. Další možností jak na webu ikea.cz náhodně narazit na sedačku, která by mohla splňovat naše kritéria, je přes flashová proma, která nabízeji odkazy na řady výrobků s hromadou nic neříkajících popisů typu „Obývací pokoje pro skutečný život“, „Rozmazlujte si televizi“. Nevidím cestu jak najít svojí pohovku.

Se ženou se vracíme ke katalogu, bereme si lupu a dohadujeme se, jestli hnědá sedačka bude opravdu hnědá jako v tištěném vzorku materiálu, nebo černá jako na miniaturní fotce sedačky. Jsme tam kde jsme byli. Nejucelenější přehled výrobků nabízí tištěný katalog a já si uvědomuji, že byl patrně vyroben z důvodu nepoužitelnosti webu.

Kolega správně poznamenal, že absence parametrického vyhledávání u prodejců sanitární techniky nemusí být zas takový problém. Nemusel by se zaplatit. Některé weby, ktere mají nízké ceny totiž zboží prodají díky srovnávačům cen. I já jsem svou vanu našel o 26% levněji díky srovnávači. Nicméně cesta k magickým klíčovým slovům výrobce, model, rozměr, byla trnitá.

Od výrobce nábytku jakým je Ikea bych ale očekával buď absenci internetového katalogu, nebo katalog, ve kterém se dá něco najít. Web na mě působí pozitivně, ale v případě hledání pohovky ho vidím jako neorganizovanou hrabárnu. Flashová proma, wizardy a digitální operátorka Anna jsou hezká zpestření, nicméně parametrické vyhledávání, nebo inteligentněji nastavené jednorázové filtry jsou pro takový web naprosto zásadní funkce, bez kterých se při vybavování interiéru neobejdu.

Jak se vám tento článek líbil?
(0%) (36%) (27%) (36%)

Žádný komentář

komentovat

Komentujte

(required)
(required)